Fa waka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu Fa waka? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Fa waka?

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

01 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Een berichtje vanuit het Internetcafe een paar straten verderop!
De reis is goed verlopen! Een hele lieve Surinaamse man (Hindoestaan) naast me gehad.
Aangekomen op het vliegveld hebben we de eerste stortbui meegemaakt, we waren net binnen...

Eva, haar vriend Sharivan en mijn aanstaand huisgenote Jolanda stonden ons (Mandy van de Pabo en haar huisgenote Suus uit Den Haag) op te wachten met Sharivans busje. Knuffelen, zoenen, alle koffers er in en rijden maar! Te gek om Eva weer te zien.
We waren er!

"Moet ik hier drie maanden blijven???" was wel het eerste wat ik dacht toen we van het vliegveld naar Paramaribo reden. Een 'cultuurshock' noemde Eva het. Een flink verschil met wat ik gewend was, logisch, ik was er op ingesteld, maar toch was daar even die klap. Het afscheid op Schiphol verliep goed, m'n tranen kon ik met veel mankracht bedwingen, maar die middag in Paramaribo op de verranda van ons huisje begonnen ze toch te vloeien na de vraag van Eva: "Hoe voel je je Mel? Vreemd, emotioneel, moe?" Ja en toen ging ik... Dat luchte wel even op zeg, eindelijk die emoties er uit.

Ontzettend knus huisje! Gezellig kamertje, lekker eigen gemaakt inmiddels met veel roze (nu kan het, straks niet meer ;) en veeeel foto's! Er is een klein, maar met alles er op en er aan, keukentje. Tussen de kamers en de keuken is een woonkamer (met tv, stereo en dvdspeler :).
De wc en douche zijn klein en die laatste ook vooral koud, alleen koud ;)! Maar dat went gelukkig snel, lekker verfrissend. Er wordt hier over het algemeen drie keer per dag gedouched.

Het huisje is op een terrein van een Surinaams gezin met 7 kinderen, dus erg gezellig! Ik ben al aardig ingeburgerd!

Gister en vandaag het centrum van de stad bezocht, dit is erg dichtbij! We hebben fietsen gekocht (een roze ;), ze rijden hier LINKS, af en toe gaat dat dus bijna mis :), ook doordat het verkeer zo chaotisch is. Hele belevenis, maar het is goed gegaan.

Gistermiddag om 17.00uur kreeg ik ineens het gevoel van rust over me heen, met de gedachte: ja die drie maanden hier moeten door te komen zijn! Eva heeft me zo fijn opgevangen! Echt te gek! Ze laat me hier alles zien!

We zijn langs stageschool gereden, morgen ga ik er kennis maken! Kben benieuwd!!
Ik zal eerste maand met taxi naar school gaan, met Mandy, omdat zij verder weg woont gaat zij met taxi en dan pikken ze mij ook op. Dit is de eerste maand wel fijn, vanwege het 'ressort' waar de school zich bevindt, dan kunnen we eerst ook daar even wennen!

Leuke weetjes:
Douchen = baden
Handdoek = baddoek
Ja = Ay
Nee = non
Bigi - Ede = groot hoofd hihi (Ede = geboorteplaats van Robbert)
Ja is goed = gesprek afronden...afscheid nemen.

We gaan vanavond naar een Acapella bandje ' Guys Next Door' kijken en daarna uit met Eva, Sharivan, Jolanda, Mandy en Suus! Dus leuke avond voor de boeg!

Hopelijk kan ik snel weer iets schrijven over stage!

Groetjes aan iedereen!

Bigi brasa,
Marielle

• 01 Februari 2007 - 22:28

Liesbeth:

Hey marielle! Fijn dat je veilig bent aangekomen!!! Geniet van je tijd daar!!!
    xxx liesbeth

• 01 Februari 2007 - 22:49

Jannet:

Lieve Mariëlle,

Wat een omschakeling hé. Gelukkig lees ik dat je al iets gewend bent. Heb je afgelopen zondag een leuke afscheidsparty gehad. Ik kon er helaas niet bij zijn, maar hoop dat mijn kaartje nog op tijd was. Ik wens je een leerzame maar bovenal plezierig tijd toe. En bedenk: bij ons regent het ook wel eens (ook in ons hartje, als het even niet zo gaat als wij wensen). Gelukkig heb je daar ook Eva die jou een hartelijk ontvangst geeft.
    Nou Marielle, een hele fijn tijd en tot e-mails.
    Kusje van 4-J's

• 01 Februari 2007 - 23:03

Humph:

Jellebelletje!
    Wat klinkt het goed en wat heerlijk dat je het meteen naar je zin heb!
    Leuk om te lezen hoe je het beleeft, want het moet een verschil zijn!Links rijden, hehe...rijden ze niet overal op straat door elkaar? Blij dat je goed bent aangekomen en hoop snel weer te horen hoe je het gaat hebben...Het is begonnen!! Make the most of it!!
    XXX van een jaloerse Humphrey!

• 01 Februari 2007 - 23:28

Ivo!:

hey, gelukkig gaat alles goed daar, we hebben je vanavond wel gemist hoor!
    maar je vent heeft nog wel ff gedanst.

bigi brasa, wat dat ook mag betekenen, maar t zal vast wel iets fatsoenlijks zijn.

• 02 Februari 2007 - 00:13

Wim:

Mi waka boen. Je begint al Sranang over te nemen:met taxi naar school gaan; met de taxi, lieve nicht.
    Leuk, dat je al een beetje gewend bent. 'k Ben net terug van een midweek Epe op de Veluwe, wel wat anders, maar leuk.
    Mariet en Bert zijn vandaag langs geweest en we hebben een 30 km in de buurt van Epe gefietst. Het was droog en zacht weer, 10 graden. Dat vinden ze in Suriname koud. Jij zal wel lekker zweten.
    Veel succes op school. Geniet van alles! We horen of lezen het wel.
    Fa?

• 02 Februari 2007 - 07:40

Lin:

He! Wat leuk om te lezen allemaal zeg. Nog heel veel plezier en succes daar! Groetjes, Linda

• 02 Februari 2007 - 08:25

Emiel En Riny:

Hoi Mariëlle,

Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Wij kennen het gevoel van de cultuurshock. In 2002 beleefden wij hetzelfde toen we naar Eva gingen.

Geniet van het land, het is zeker de moeite waard.

Verder natuurlijk veel succes met je stage.

Liefs van Emiel, Riny en Jasmijn

• 02 Februari 2007 - 09:36

Hilde:

Lieve Marielle,

Leuk om je eerste ervaringen te lezen! Fijn dat je reis zo goed verlopen is. Nog heel veel succes en plezier daar!

Groetjes,
    Hilde

• 02 Februari 2007 - 10:33

Martine:

Hey Mariël
    Ben blij dat je veilig bent aangekomen en dat je je plekje al hebt gevonden. Hopelijk krijg je een leuke stageplek. Ben benieuwd..
    Kus, Martine

• 02 Februari 2007 - 10:36

Annemieke:

Hey Marielle!
    Heel veel succes, we zullen je gaan missen op de vrijdagavonden! Tot snel.
    Groetjes Annemieke

• 02 Februari 2007 - 11:31

Saskia D'Haan:

Hey,

Fijn dat je je al een beetje thuis gaat voelen. Geniet er van!

• 02 Februari 2007 - 12:34

Johan En Anja:

Lieve marielle, fijn dat de reis goed gegaan is. zal zeker wel even wennen zijn, maar dat gaat zo te lezen vast goed komen. geniet van de tijd daar, en succes met de stage.

Liefs Johan, Anja Eva,Tara en Ruben.

• 02 Februari 2007 - 12:56

Sara:

Hé.. wat leuk om te lezen hoe het daar is! Geniet ervan hè!
    xx

• 02 Februari 2007 - 13:11

Krista:

He meis! Fijn dat alles zo goed is gegaan! Je klinkt al super enthousiast, helemaal zoals we van je gewend zijn, haha. Ga snel wat foto's maken, want ben nu wel heel nieuwsgierig!

x Kris

• 02 Februari 2007 - 14:02

Maja:

Leuk dat je t zo naar je zin hebt. Geniet van de tijd daar!

Kus

• 02 Februari 2007 - 14:41

Sabine:

hoi marielle,
    hier in rijnsburg ben je beroemd aan het worden! er stond een mega foto met verhaal in de krant! heel leuk! goed dat je veilig bent aangekomen en dat je er zin in hebt! we gaan je zeker volgen op internet!
    ps: wij houden robbert wel in de gaten hoor ;)! haha, meissie heel veel plezier en doe voorzichtig!

dikke kus Sabine en Ivo

• 02 Februari 2007 - 15:29

Ferdinand:

He yel,
    veel plezier in het overoceaanse! ga maar genieten van die cultuurshock, veel beter dan die stresskippen hier..

• 02 Februari 2007 - 16:11

Mama Mieke:

Hoi Marieélle, fijn dat alles zo voorspoedig gaat,
    heb je ook al een fiets?was ik aan de telf.vergeten te vragen,Rob is net een pakje naar de post gaan brengen met de tekst uit de Rijnsburger je staat er groots in,heb al verschillende leuke reacties gehad,weet niet hoe lang het duurt naar Paramaribo maar houdt je postvak maar in de gaten,
    Liefs Mama Mieke

• 02 Februari 2007 - 16:20

Annemarie:

Héé Mariëlle.
    Goed te lezen dat je veilig bent aangekomen. We zullen je missen op Solid. Veel plezier op je stage plek.
    xx Annemarie

• 02 Februari 2007 - 16:52

Annelies:

Uhm Mariëlle.... Wat is dit nou? Ik zie nog geen nieuwe foto's! Dat kan echt niet hoor :-) haha

Heel veel plezier daar en succes met je stage maandag!

• 02 Februari 2007 - 17:20

Janni:

Hoi Mel,

wat gaaaaf! Klinkt helemaal leuk. Heel veel plezier en succes op school. Dikke zoen aan Eva en hoop dat het leuk was bij guys next door!
    Ik ga zo trein in naar Munchen en kom over 12 uur aan whhhaaa stress mn koffer zit nog niet dicht dus dan weet je het wel.
    Dikke kus Janni

• 02 Februari 2007 - 17:33

Miranda/paula/moniqu:

Fijn dat je het naar je zin hebt! heel veel plezier nog, en het is leuk om zo van je te horen!
    kusjes allemaal!

• 02 Februari 2007 - 17:40

Marit En Koos:

Hey!

Fijn dat je veilig bent aangekomen en super dat je je plekje al een beetje gevonden hebt! :)

Veel plezier verder, we gaan je verhalen volgen!

Geniet er van!

xxx Marit en Koos

• 02 Februari 2007 - 18:30

Manon:

Hey Mariel!

Leuk om je belevenissen te volgen! Maak er wat van... En vooral... Geniet ervan!

dikke kus van Manon

• 02 Februari 2007 - 18:33

Anne Ravensbergen:

Hi mariel, leuk hoor! Heel veel plezier en geniet ervan voor het weet ben je getrouwd en heb je huisje boompje beestje :-) Dikke knuf en X anne

• 02 Februari 2007 - 19:14

Karin:

Hey Mariël,

leuk om te horen van je eerste indrukken uit paramaribo. Het wordt vast en zeker een hele leuke en leerzame tijd daar. Succes op je stageschool.

Groeten Karin

• 02 Februari 2007 - 20:28

Joyce:

Heej, Fijn dat je veilig bent aangekomen! Heel veel plezier daar en geniet er maar van! k Hoop snel weer iets van je te lezen. Liefs,
    Joyce

• 02 Februari 2007 - 21:24

Hans:

Lieve Mariëlle, Fijn dat je goed bent aangekomen. Bedankt voor sms. Leuk om te lezen hoe alles daar is. Robbert heeft vanavond de ringen gehaald. Zien er erg mooi uit. We volgen je op de voet/site.
    Veel liefs. X Hans

• 03 Februari 2007 - 18:55

Monique En Albert:

Hey Mariëlle,

Wat fijn dat je goed bent aangekomen!! Je hebt al veel meegemaakt in die korte tijd. Heel veel plezier daar, kijk goed uit op straat ;)..
    Liefs Albert en Monique

• 04 Februari 2007 - 00:41

Je Ventje:

Dag schoonheid

• 04 Februari 2007 - 09:14

Geerlof:

leuke plaatjes jel
    mieke en paula zijn naar de beurs voor jannita,s tas, ik ga zo naar ajax feynoord met hans de mooy
    groetjes papa veel plezier

• 04 Februari 2007 - 22:18

Bram:

Hey Jel,

Gelukkig ben je helmaal veilig aangekomen en heb je het gevoel dat je je nu een beetje thuis begint te voelen.

Leuk dat we elkaar vd week even via msn gesproken hebben. Dat houden we erin.

Heel veel plezier en geniet van de komende tijd, ik ben benieuwd naar al je verhalen hier op de site.

Ik spreek je snel weer.

Gr Bram

• 05 Februari 2007 - 13:46

Judith:

Hey marielle hoe is het met je? Mis je ons al een beetje. Bij dansles was het wel vreemd dat je er niet was! Zaterdag gingen we met z'n alle naar de Blauwe Bok het was heel gezellig! Robbert en Arno hadden op een gegeven moment allebij hun broek hoog opgetrokken en hun blouse erin gestopt. Ze hadden een bril opgezet en danste als oude mannetjes. We moesten erg om ze lachen. Ik hoop dat je het naar je zin gaat hebben en we volgen je verhalen op het internet. wij zullen af en toe ook wat leuke verhalen van ons sturen. xx Judith en Arno

• 05 Februari 2007 - 19:02

Andre:

Hierbij wil ik Eva ff bedanken dat ze mijn nichtje zo goed heeft opgevangen,zo te horen heb je alles nu onder controle,klinkt erg spannend allemaal. succes en hou je tai

• 06 Februari 2007 - 19:57

Hannie:

Hallo Marielle alweer een week voorbij heb je leuke kinderen in je klas en is het nog zo lekker warm dat zal vast wel hier hebben we sneeuw buien en best wel koud maar ja het is februari GRoetjes Hannie

• 07 Februari 2007 - 18:07

Stefan:

Hey kanjer,

lekker laten stromen die tranen! Als het maar alleen de eerste dagen is. Veel plezier maken he. Het is daar vast veel leuker dan broodjes bakken in de AH. Hou ons op de hoogte.
    Groetjes, Stefan