Bigi billen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu Bigi billen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Bigi billen

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

09 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Fa waka? Gaat het goed? Ai go bun!

De eerste week zit er al weer op! Het lijkt of ik hier al tijden ben!
Deze week begonnen op mijn stage! Kvond het erg spannend! 's maandags werd ik om even voor half 7 opgehaald door Mandy en de taxichauffeur (oom Alief, de oom van Sharivan, de vriend van Eva :)).
Hij was flink op tijd, zodat wij op tijd op stage zouden zijn... maar nu waren we wel erg op tijd... drie kwartier te vroeg hihi, dat is hier niet echt de gewoonte!
Er waren al wat kinderen, langzaam aan zagen we alle kinderen en leerkrachten op school komen. We spraken met het schoolhoofd af, wie ons weer hartelijk verwelkomde, dat we 's woensdags na observatie in een aantal klassen, zouden beslissen in welke klas we stage willen lopen.
Observatie: Het onderwijs in Suriname verschilt een stuk met het onderwijs in Nederland, met name: De leerlingen geven vaak met z'n allen tegelijk het antwoord, de antwoorden of afspraken twee of zelfs drie keer met elkaar herhalen. De kinderen zeggen hele zinnen met de leerkracht mee, zoals: "Wanneer we praten, kunnen we niet werken."
De duivel wordt hier veel naar voren gehaald. 'Wie is er nu blij?' na een gevecht tussen twee jongens. 'De duivel is nu blij en de Here God moet blij zijn!'
Waar ik het meest aan moet wennen betreft het lesgeven is het (constant) praten in de gebiedende en soms vragende wijs, zoals: draai je om, doe dit, doe dat niet, denk je dat dat mag?, etc.
De tweede dag waren we iets later op school gelukkig, alleen liep deze dag erg anders dan we gedacht hadden... We werden gevraagd of we samen even klas 2a wilden draaien, omdat de juf ziek was... Wanneer er een juf ziek is, is er geen vervanging, een andere juf loopt dan van de ene klas naar de andere klas, de kinderen worden niet naar huis gestuurd, dus ze zitten dan veel alleen, maar gaat (meestal )wel goed.

Even tussendoor, ik zit hier net aan tafel met Suus, horen we een ander meisje iets over Kane zeggen, over het liedje Can you handle me, dus ik zeg tegen Suus, dat is 'mijn' liedje. Vertelt ze dat ze naar zo'n 50 concerten is geweest van Kane, haha kben dus niet de enige 'gek'. hihi, maar stiekem is zij eigenlijk niet zo'n fan, zij ging met haar beste vriendin mee om haar te vergezellen.

Die tweede dag stage ging onwijs goed! Omstebeurt gaven we een les! Het was wel super inspannend, omdat we de namen nog niet wisten en het 'waarschuwen' iets lastiger ging daardoor... de kinderen probeerden natuurlijk ook onze grenzen te verkennen. We hebben het aardig op de positieve toer kunnen houden! :) 'Wat doe je dat goed!', etc. We waren kapot toen we naar huis gingen om 13.00 uur. 's Middags even geslapen!

Gister heb ik gekozen voor klas 1a. De juf van de klas is zo leuk en vooral goed! En de kinderen erg schattig!
Ik ben erg benieuwd hoe het wordt! De eerste twee weken zal de juf nog in de klas blijven en daarna moeten we het zelf doen!

Donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag dus vrij!
Maandag en woensdagavond heb ik m'n eerste salsalessen gehad! Erg leuk! Hopelijk kan ik het tempo van nieuwe pasjes bijhouden :), ik heb nu natuurlijk niet m'n lieve 'man' die mij zo fijn leidt :) hihi.

Vandaag heb ik gewassen en gewassen en gestofzuigd en gewassen... haha. De was gaat hier niet zo snel, geen volautomatische machine. Eerst spoelen in de machine, dan beetje drogen in de droger, dan in een tijl met wasverzachter spoelen en dan weer in de droger om het vervolgens aan de lijn op te hangen...en dán mag het de kast in! Het droogt wel erg snel natuurlijk!
Een meisje van de créche liep drie keer langs me naar de wc toe, tot twee keer toe tikte ze me op m'n billen en de derde keer zei ze dan: bigi billen. haha En bedankt. Kinderen zijn altijd heer eerlijk zeggen ze... hihi

Vanavond gaan we weer naar het salsafeestje in Boulounounous met Jolanda, Mandy en Suus en nog meer meiden van 'Stage wonen, het stukje Nederland in Suriname', daar ben ik nu ook weer! Dus m'n foto's staan zo weer online!

Het strand is niet doorgegaan, die nacht daarvoor was het half 4 geworden. Veel jongeren gaan hier naar 'On the Run', daar staan ze dan met hun auto, drinken ijskoffie en kletsen over alles en nog wat! Dat deden wij dus ook... erg gezellig!

Leuke weetjes:
* "Jij bent wit!...Ík ben bruin, want...eehh.. ik loop de hele dag in de zon!" (Navarro, 6 jaar)
* Bigi billen = grote billen
* Kletsen = negatief, uit je nek 'praten' en roddelen.
* "Ben jij báng?? Kijk hoe groot je bent! Je bent 5 maal zo groot!" (Milton, 21 jaar, over Marielle en een (grote!) kakkerlak)
* Fa yu tan? = Hoe heet je?
Mi tan Marielle

Tot contacts!

Groetjes Mariëlle

  • 09 Februari 2007 - 08:14

    Marit:

    Hey Mariel!

    Wat onwijs gaaf allemaal! En die foto's zijn ook zo leuk! Geniet ervan! Kben blij dat je je plekje hebt gevonden!

  • 09 Februari 2007 - 09:47

    Joyce:

    Wat is t toch allemaal weer gaaf!! Ik ben gewoon jaloers op je!! Geniet er maar flink van, want voordat je het weet ben je weer terug in Nederland...

    Liefs, Joyce

  • 09 Februari 2007 - 10:41

    Naomi:

    Hallo kleine Nichie,

    Kleine nichie kan ik al haast niet meer zeggen nu je zo wereld reizigster bent geworden. Wat een belevenissen allemaal, erg leuk om te lezen.
    Wat fijn ook dat je daar een eigen plek hebt, en meerdere bekende personen om je heen, dat maakt het waarschijnlijk een stuk gezelliger en minder alleen. Ik wens je nog heel veel plezier en ik blijf je verhalen volgen.

    Liefs Naomi

  • 09 Februari 2007 - 11:30

    Stefan:

    Wacht maar, als jij over een paar maanden terugkomt, ben je net zo bruin als die Navarro ;)
    Veel plezier nog, Stefan

  • 09 Februari 2007 - 13:23

    Joyce:

    Whauw.....

    *zucht*

  • 09 Februari 2007 - 15:28

    Tineke Verhoef:

    Ha Marielle

    Leuk om af en toe wat van je te lezen!
    Ik wens je een leuke tijd daar!

    Groetjes van Tineke(van AH)

  • 09 Februari 2007 - 16:48

    Wim:

    Mi waka boen. Mi no scribi Sranang, dus ik schrijf maar verder in het Nederlands.
    Jij weet straks meer Surnaamse woorden dan ik. Joe dansi Salsa? Mi gado!
    De volgende keer zegt zo'n Surinaamse jongen: Joe ai switi bigi billen! of Joe ai switi bigi mars!
    Dan bedoelt hij geen Mars (chocolade reep), maar je
    achterwerk. Loeko,loeko! Let maar op.
    Maar jij vermaakt je daar prima. De manier van les geven van de leerkrachten in Suriname herken ik bij mijn collega's, die uit Suriname komen ook.
    Ben je al aan de waterkant van de Surnamerivier in Parimaribo geweest? Dat is ook een 'wandelplaats. Als ze in Surname gaan wandelen, daan gaan ze slenteren om goed alles te kunnen bekijken.
    Marielle geniet van switi Sranang.

    Mi lobi joe.

  • 09 Februari 2007 - 16:57

    Ivo& Bien:

    hey mariel, volgens mij heb je het wel naar je zin daar, veel plezier en hou ons op de hoogte.
    kus ivo&bien.

  • 09 Februari 2007 - 18:30

    Janni:

    hoi mellll,

    wat leuk je verhaal! En wat geweldig de foto's die van jou in de hangmat met bambino ga ik straks even uitprinten. Echt mooi. Wat ziet je huisje er leuk uit en je kamer ook! Heb je ook fotos van salsa en eva?
    Rob pap mam en ik hebben net kippenpoten gegeten, ook beetje surinaams. En arwin komt straks uit zn werk. Hopelijk heeft hij zin om even zouk te gaan dansen in Dos Bailadores Leiden.

    Wanneer ga je je haar laten vlechten?

    Heeeeel veel plezier dikke kus en luv you

  • 09 Februari 2007 - 18:32

    Janni:

    oja en dat van die billen.. lekker mee schudden...

  • 09 Februari 2007 - 21:23

    Mama Mieke:

    Wat een schatjes,toch geen verkeerde keus dat Suriname,fijn hoor dat je het zo naar je zin heb,gisteren was het even gezellig met de webcan, geweldig dat we elkaar zo kunnen zien,en praten,hier is het ook weer gezellig druk,je weet als je zus thuis is altijd reuring in huis,groetjes van ons allen Mama Mieke

  • 09 Februari 2007 - 21:42

    Geerlof:

    hoi jel leuke foto,s van al die mooie kindjes zijn dat je buurkinderen ik hoop dat alles goed gaat met je zo te zien wel. mama heeft extra fotoruimte voor je genomen,je kan er 100 kiekjes op zetten dus laat maar veel zien van wat je doet. groetjes van mieke en geerlof jannita en arwin .robert is vanavond bij ons wezen eten en ging daarna naar club.

  • 09 Februari 2007 - 22:28

    Je Ventje:

    Dag moy wenke,

    mooie foto's! Ik zie je ede angisa van Turkije, die komen nu goed van pas!

    Lekker weer om naar uit te kijken! En ik ben blij dat je het naar je zin hebt.

    Vanavond club gehad, was erg gezellig. Lekker druk, 29 jongeren.

    Ik bel je van de week!

  • 10 Februari 2007 - 14:14

    Bazz:

    Heeeeey Yellie!

    Wat een kicken verhalen! En wat een mooie kindjes zeg, op de foto's. Donkere kindjes zijn altijd zó mooi (Ik wil ze later ook wel, maar dat gaat nog lastig worden, denk ik zo).
    Lekker hoor, dat je je draai een beetje begint te vinden nu. Ze kunnen je toch allemaal niet handelen ;-)
    Geniet, geniet en geniet ervan! Haha.

    Zie je later!

  • 10 Februari 2007 - 17:11

    Jannie:

    hoi marielle wat leuk om alles mee te kunnen lezen en tekijken.ik laat morgen kim ook even kijken waar haar juf nu is want ze mist je wel hoor.een hele fijne en goede tijd daar
    groetjes jannie

  • 11 Februari 2007 - 12:07

    Krista En Dennis:

    Djellie! Leuk verhaal weer! Ik voelde me een tikje aangesproken door het 'vriendin die meegaat voor de gezelligheid'gedeelte..haha. Vooral foto's blijven maken he!? Als je zin en tijd hebt, moet je even een email naar me sturen, dinsdag hebben we weer terugkomdag, dan kan ik hem even voorlezen!

    xxxx

  • 11 Februari 2007 - 19:09

    Paulien:

    Hee Mariëlle, Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En zeker knap dat je al een dag hebt gedaan zonder dat je de kinderen kent. Ik wens he nog heel veel plezier in de komende tijd en hoop nog veel van je te horen.

    groetjes, Paulien

  • 12 Februari 2007 - 19:25

    Inge :

    Haai.... eindelijk ook even een berichtje van mij. Ben zo blij dat je het naar je zin hebt want anders duren 3 maanden erg lang hoor!! Goed je best met de salsa doen hoor want dan kan je het je oude tante leren!!! Hoe warm is het daar nou eigenlijk? In het ieder geval lekkerder dan hier want hier druilt het weer. Nou meissie... dikke kus van ons en we blijven mee lezen dus lekker veel schrijven en foto's maken dan genieten wij ook een beetje mee!! X X X

  • 12 Februari 2007 - 20:58

    Claire:

    he lel

    ik zie dat je het onwijs naar je zin heb daar. echt gaaf geniet er lekker van, want voor je het weet ben je weer terug in het koude kikkerland. hier is het regenachtig niet zo mooi dus. veel plezier daar nog en ik blijf je volgen

    xxx

  • 13 Februari 2007 - 09:14

    Mo:

    He Jeltje,

    Het ziet er allemaal supergaaf uit. Geniet ervan.

    xx Mo

  • 13 Februari 2007 - 13:34

    Ar & Juud:

    Hey Mariel, super dat je het zo naar je zin heb,maak er iets onvergetelijks van.


    groetjes Ar, Juud

  • 17 Februari 2007 - 23:13

    Margret:

    Leuke foto's heel anders dan je nederlandse stagescholen. Fijn dat het goed met je gaat groetjes en tot ziens en horens margret.

  • 12 Maart 2007 - 06:45

    Bert Van Rietschoten:

    Prachtige site met eveneens prachtige foto`s !

    Veel plezier en maak er wat van !
    Groeten Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Leuk dat je een kijkje komt nemen in m'n dagboek!! Dit dagboek houd ik bij tijdens mijn 3 maanden stage op de EBGS Büchnerschool in Paramaribo, Suriname!

Actief sinds 12 Nov. 2006
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 36838

Voorgaande reizen:

30 Januari 2007 - 30 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: