Fa yu tan? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu Fa yu tan? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Fa yu tan?

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

16 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Fa yu tan?? Mi deh!
Het is niet te geloven, maar nog maar 1 nachtje slapen en dan komt Robb hier al aan!! Echt zo leuk! Ik heb zo'n zin om hem hier alles te laten zien!!

Zaterdag komt hij rond 18.00uur aan als het goed is. De eerste twee dagen gaan we lekker rustig aan doen, ga ik hem hier alles wijzen. Maandagochtend mag hij mee naar stage, dus dat is natuurlijk wel leuk! Maandagavond heb ik salsales, kan hij het ook een beetje leren en hem een beetje lekker maken om het in Nederland ook te gaan doen :).
Dinsdagochtend vertrekken we naar Brownsberg (kheb twee dagen vrij van stage)! Het binnenland in dus! Het schijnt er prachtig te zijn! Het is een hoge berg met bossen. We gaan klimmen, zonnen, blauwe vlinders en watervallen zien, overnachten in hangmatten met uitzicht op het meer, het overdag heet hebben en het 's nachts koud hebben... haha we slapen natuurlijk in een wolk zo hoog! Dus we moeten dekens meenemen.
We blijven daar twee nachtjes, ik ben erg benieuwd!
Donderdag zullen we als het goed is rond 18.00uur thuis zijn. 's Avonds geeft de vriend van Sharivan zouk les met Eva, m'n huisgenote volgt deze les, dus als we nog zin hebben kunnen we daar gaan kijken en daarna naar het 'elke donderdagavond'-salsa feestje in bar/discotheek Bounounounous!
Vrijdag wordt dus waarschijnlijk een zeeeer ontspannende dag bij het huisje, misschien nog even lekker zwemmen in de stad. En dan hebben we zaterdag nog, want Robb hoeft pas om 20.15uur te vliegen!
Kben erg benieuwd of het zal verlopen zoals hier boven... je weet het nooit natuurlijk :)! Maar in iedergeval wil ik hem de instelling 'No spang' laten zien :) Wat vandaag niet lukt komt morgen wel... Maar ja... met 8 dagen bezoek... heb je niet te veel 'morgens' hihi.

Deze week m'n tweede week stage gehad! Woensdag was echt erg leuk op stage! Khad namelijk m'n handpop meegenomen!!! Ik kreeg 's ochtends de ingeving, dat zij mij wel eens heel goed kon gaan helpen, de kinderen hier zijn het helemaal niet gewend zo iets) :D Ik heb haar Mieke (naar de maakster en korte Nl. naam! welke ook in hun leesboekje voorkomt) genoemd en gezegd dat ze in Nederland stiekem in mijn koffer was gekropen en meegekomen was naar dit warme land...nouuu die kinderen waren muisstil! Waar ik dinsdags nog dacht, help, hoe ga ik dit schreeuwen vol houden, dacht ik vandaag, te gek hoe de kinderen toch hun aandacht er bij kunnen houden!! haha. De volle aandacht. Ze gingen hard Mieke uit haar tas=huis roepen en vertelden haar hoe het in Suriname op school gaat. Ze gaan goed hun best voor haar doen en ze mag vanaf nu elke keer met juf Marielle mee komen. Ze zeiden haar allemaal gedag en deden zachtjes voor haar omdat ze in haar huis ging slapen :) haha
Hopelijk blijven ze zo lief voor haar (en mij) :)!

Gisteravond hebben we een salsafeestje gehad, dat was erg leuk, ik ben aan het vooruitgaan... vorige keer ben ik een keer ten dans gevraagd...gister wel vier keer haha. Kvind het een erg leuke dans (en merengue).

Gister iets heftigs meegemaakt. Met Eva ben ik na een middagje in de stad naar een vrouw geweest om foto's te maken van haar huis, om donoren te werven voor de Elizabeth Fonds (waarover ik schreef in De Rijnsburger).
Wat was dat heftig om te zien. De vrouw woont op het erf bij haar familie. De vrouw woont met haar 7 kinderen, haar man is vorig jaar overleden, in een houten krot. Het huis bestaat uit een keukentje, een bijkamer (waar haar nicht en neef slapen), boven een 'halletje' waar de vrouw slaapt, een kamer waar de 7 kinderen slapen op twee matrassen en overdag studeren aan en op een kleutertafeltje en stoeltje, naast het halletje is nog een smal kamertje waar de was kan drogen, welke overigens ook in het halletje hangt. Buiten kunnen ze de was niet hangen, daar zou het gestolen worden. De 'douche' en 'wc' zijn buiten naast het huis. Wanneer het regent stroomt het gedeelte rond het huis over en loopt de regen via het dak naar binnen, waar het vervolgens via de vloer weer de begane grond binnen stroomt... Het is verschrikkelijk. En dat vrouwtje... ze is gehandicapt aan haar been en heeft nu ook kanker... En dan maak ik me druk over bigi billen en drie kakkerlakken op een avond in ons huisje, wat nu eigenlijk geen huisje meer is, maar een stevig huis na het zien van dit? En het vrouwtje is lief!! Wij mochten op stoelen zitten, zij op een emmer, we mochten haar laatste cola opmaken (wat we overigens niet gedaan hebben), ze was zo blij dat we er waren om de mensen te vertellen dat ze graag hulp wil om het huis te renoveren, beginnend bij het verrottende dak... Met een brok in m'n keel en tranen wegduwend was ik bij deze vrouw op bezoek. Wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld. Wat ook vreselijk is, maar bij veel families van deze afkomst gebeurd, is dat er dus terwijl wij even buiten op een bankje tegen het huis zaten er twee dure auto's voorbij komen op het erf, richting het huis achter. Daar woont haar moeder en haar broer en gezin... deze familieleden helpen de zwakken in hun familie gewoon niet...! kan je je niet voorstellen toch??
Sharivan kwam ons ophalen. Eva zei dat ze het nu lichtelijk gewend is deze gevallen, omdat ze er mee werkt, maar wennen zal het nooit... de tranen kwamen er nu toch uit en ze kunnen zo weer gaan.
Wanneer ik nu door de straten rijd en de vele houten krotten zie, die wel erg veel op het huis van mevrouw Helen lijken, krijg ik een brok in m'n keel, eerst had ik nog niet zo'n voorstelling van de binnenkant, maar het is ongelofelijk. Wat heerst er veel armoede. Hopelijk kunnen we veel van deze mensen als mevrouw Helen en haar gezin helpen!!!
Nou ik ga stoppen, om 18.00 uur heb ik een afspraak met de groep studenten van INHOLLAND Hogeschool die gister hier op studiereis zijn gekomen om hen te ontmoeten.

Tot gauw weer!!

Bigi brasa,

Marielle

Leuke weetjes:
Fa fi? = Hoe gaat het?
Ey! Fa? = Hee! Hoe gaat het?
Fa yu tan? = Hoe gaat het?
Mi deh! = Met mij gaat het!
Fa'f yu srefi? = Hoe gaat het met jezelf?
Ja, fai tang. = (beleefd) Het gaat goed.
A ne go srefi srefi = Het gaat helemaal niet.
Safri = rustig.
Je stelt je aan = je doet mal, gek (zeer negatief)
So wi kan teki if yu wan = We kunnen je ophalen als je wilt.
Kinderen zijn hier op leeftijd (flink) de baas over elkaar.
Wanneer Nederlanders 'lief' tegen ze praten, denken ze 'wat een gek'. Ook zijn ze het niet gewend wanneer volwassenen gezellig gek met ze doen.
Osso = huis
Tot de volgende les :)!

  • 16 Februari 2007 - 19:29

    Karin:

    Hey Marielle,

    Leuk om weer te horen dat het zo goed met je gaat. Veel plezier van de week met Robbert.

    Groeten Karin

  • 16 Februari 2007 - 21:03

    Joyce:

    Leuk dat Robbert komt!! Geniet er maar lekker van!! Echt leuk joh die verhalen, ik ga er iedere keer weer voor zitten en ff genieten!! Nou geniet lekker van je dagen met Robbert en nog heel veel plezier daar verder!!! Ik wacht met smart op je volgende verhaal :D

    Kuss Joyce

  • 16 Februari 2007 - 22:05

    Humph:

    Wat een indrukken weer....De wereld is niet voor iedereen rozegeur en maneschijn...Maakt je wel heel erg bewust van alles wat je hebt nietwaar? Leuk om de lessen te volgen vanuit jouw oogpunt...er is vast nog veel meer te beleven! Maak er wat van als Robb over komt, want 8 dagen gaan zo snel!
    Plezier, plezier, plezier!!!!!
    X Humphrey

  • 17 Februari 2007 - 00:34

    Mama Mieke:

    hoi Marielle Wat leuk dat de pop zoveel goeds doet,heb veel stickers meegegeven dus deel ze uit,fijne dagen met Robbert,groetjes aan Eva Mama Mieke

  • 17 Februari 2007 - 11:39

    Ineke En Piet:

    Hallo Marielle,
    Leuk om nu ook jou te volgen op internet en jou verhalen te lezen.
    Je beseft nu dat je geluk hebt dat je in Holland geboren bent een land met zoveel welvaart,en mogelijkheden.
    je begint zelf ook al te relativeren,wat er nu echt toe doet in een mensenleven,wat hier belangrijk lijkt o,a je uiterlijk is eigelijk niet het belangrijkste,
    als je daar de armoede ziet,dan zijn hier de mensen die naar de voedselbanken gaan nog rijk.
    nou tot het volgende berichtje en geniet van je week met Robbert.

  • 17 Februari 2007 - 16:48

    Hilde:

    Heej!
    Het is echt leuk om al je verhalen te lezen! Zo te horen heb je het erg naar je zin! En wat een indrukken allemaal... Heel veel plezier met Robbert van de week!

    Groetjes,
    Hilde

  • 17 Februari 2007 - 20:41

    Marina:

    Heel leuk om te volgen wat je allemaal beleeft. Geniet van de week met Robbert!!!
    Groetjes van ons allemaal, en sterkte met de minder leuke dingen daar. Probeer het een plekje te geven. Knuffel van mij.

  • 17 Februari 2007 - 23:01

    Margret::

    Fijn dat Robbert veilig is aangekomen. Marielle duurde het nog lang voordat je op het vliegveld was? Alles goed met jou? Ik hoop van wel. Geniet van jullie vakantie en rust ook lekker uit! Veel plezier samen. Groeten en kus mama.

  • 18 Februari 2007 - 00:12

    Janni:

    hoi mel,

    heeel veel plezier met rob. Succes in de rimboe, geniet er van. Ben benieuwd naar je verhalen en foto's.
    kuss janni

  • 18 Februari 2007 - 17:02

    Mo&Gijs:

    Hey Jeltje,

    Ben blij om te horen dat t allemaal goed gaat. Veel plezier van de week samen met Robbert. Geniet ervan .

    x Mo&Gijs


  • 19 Februari 2007 - 20:33

    Johan Anja En De Kid:

    Hoi Marielle, leuk om via jouw verhalen te volgen hoe het met je gaat zo ver weg. En hoe veel armoede er is, en dat we dan dankbaar mogen zijn dat we het zo goed hebben.
    We wensen je een hele fijne week met Robbert daar, geniet er van !

    groetjes johan en anja en een kus van de kids

  • 21 Februari 2007 - 13:15

    Alise:

    Halloa Ey!Fa? ;)
    Ja,fai tang!!
    Ik weet niet of je mijn mailtje heb kunnen lezen, maar ik wilde nog even laten weten dat ik eigenlijk via 'jou' mijn kamer heb gekregen. Joyce Meurs heeft via hyves mijn mail gekregen en die heeft dit doorgegeven aan Marjolein(een vriendin van haar, huisgenote van mij nu)Cool he!??
    Dank je wel, wijfie!!
    Zo te lezen heb je het super naar je zin, houden zo!!! Nu zeker nu Robbert er is. Maak er wat van! Ik spreek je snel weer.
    Dikke kus,
    Van een leidse Alizeetje, ;)

  • 21 Februari 2007 - 20:33

    Margret:

    leuk dat jullie het zo goed naar je zin hebben geniet er nog even van. leuk dat telefoontje vanuit Brownsberg. hoe bestaat het zover weg en dan zo duidelijk te verstaan! geniet er nog even van groetjes Margret.

  • 22 Februari 2007 - 16:24

    Broertje:

    Hey Zussie! Fa fi?
    Super dat je het daar zo naar je zin hebt. En super dat Rob nog even langs kwam.....

    Hier missen we je wel hoor. Niet meer ´s nachts smsjes, alhoewel... ;-)

    Tot laters en geniet van alles!

    Groet,
    R-J

  • 04 Maart 2007 - 19:58

    Miranda:

    Hoi Marielle,

    eindelijk een berichtje van mij,computer doet het weer hoop ik gefeliciteerd met je verjaardig en hopelijk heb je een leuke dag gehad.
    Ik heb je foto,s gezien en alles gelezen indrukwekkend hoor,best wel zielig.
    Maar ook wel goed om eens te zien hoe het aan de andere kant van de wereld is. Ik vind je heel dapper.
    Nou ik ga nu weer stoppen dit is mijn eerste mail sinds tijden hoop dat hij aankomt.
    Veel liefs en groetjes van allemaal.
    Miranda.xxxxxx



  • 30 Maart 2007 - 15:40

    Opa Van Rietschoten:

    Enorm ontzettend leuk !
    We hadden graag even langs gekomen !!!
    Maar ja........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Leuk dat je een kijkje komt nemen in m'n dagboek!! Dit dagboek houd ik bij tijdens mijn 3 maanden stage op de EBGS Büchnerschool in Paramaribo, Suriname!

Actief sinds 12 Nov. 2006
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 36839

Voorgaande reizen:

30 Januari 2007 - 30 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: