Robbert in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu Robbert in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Robbert in Paramaribo

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

25 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!
Fa??
Hier gaat het een beetje goed ;) Beetje niet goed omdat m'n ventje weer weg is en we nu voor twee maanden afscheid moesten nemen, wat ik nu wel wat lastiger vond! Mede omdat we zo'n te gekke week hebben gehad!!
Wat was het kicke dat hij hier was! We hebben zo veel gedaan!!
Alles wat ik in het vorige verhaal had opgeschreven hebben we gedaan :) (en nog een beetje extra)!!
Het is een indrukwekkende, inspannende week geweest, kben kapot, laat staan Robb met alle nieuwe indrukken die hij opgedaan heeft en twee keer een vlucht van 8 uur. Vanacht om half 6 belde hij me dat hij veilig aangekomen was en een goede vlucht gehad heeft!! Gelukkig!
Robbert is erg blij dat hij geweest is en dat hij nu alles gezien heeft! En ik ook :)

De week met Robb!:
Zaterdag: Met Ricky, de man van het huis, Robb opgehaald op het vliegveld! Erggg kicke om Robb weer te zien!! Na aankomst in het huisje heeft Robb even geslapen, daarna nog een beetje gegeten en toen met Eva, Sharivan en Jo naar een Carnaval-cocktail-feestje geweest! Robb heeft nog ge'merengue'd ook! Eerst met 'leraar-assistente Eva' en toen hij het onder de knie had nog met mij :)
Zondag: naar Wanica-kerk (EBG) geweest, deze dienst was eigenlijk een dienst zoals bij ons in Rijnsburg, maar nu met donkere mensen...ik was ook nog niet naar deze kerk geweest, een mooie dienst was het! We zijn vervolgens naar de wekelijkse ' Vlooienmarkt' geweest (twee vriendinnen van mij stonden daar met hun standje van het Leger Des Heils), daarna bijgeslapen en 's avonds bij 't Vat gegeten (daar voel je je echt toerist, 90% Bakra's bij elkaar in een warm land...)!
Maandag: Naar stage geweest, daar heeft Robb nog les gegeven haha. De juf moest even weg tijdens de gymles, dus namen wij het over, dat was wel gaaf en ging ook wel goed! Wat leuke kringspelletjes met ze gedaan. 's Middags hebben we ons in de stad laten afzetten met Mandy (stagegenootje) en hebben we de stad een beetje bekeken en 'schaafijs' gegeten (tipisch Surinaams). 's Middags nog even geslapen en om 18.00uur naar salsales! Robb deed het ontzettend goed! Hij pikte het snel op! Erg leuk dus! 's Avonds hebben Eva en Sharivan ons opgepikt bij Salsa en hebben we met Jo ook bij 'Sarinah's' gegeten, een Javaans restaurant (Sharivan is Javaans). Dit was erg gezellig (en lekker)!
Dinsdag, Woensdag en Donderdag zijn we het binnenland in geweest! Naar 'Brownsberg'. Dit was 3 uur hobbelen met een bus over een boxiet/latrietweg en het laatste half uur hobbelend de berg op! Dit was een heftige reis, de bus hing soms lekker naar rechts, maar het is helemaal goed gegaan! De eerste dag hebben we meteen een flinke wandeling gedaan door het bos, samen met een gezellig Nederlands stel en onze buschauffeur (wat eigenlijk geen gids was, hij ging 'stiekem' met ons mee), hij vertelde ons van alles (bijvoorbeeld dat er bij de Irenewaterval heel veel mooie Caribische dames zouden zijn en bij de Leoval mooie heren, toen kwamen we aan "ja we hebben te veel lawaai gemaakt, nu zijn ze allemaal weg", maar hij vertelde ook wel serieuze dingen, zoals een 'koude boom' die coolte geeft, een 'hulp boom' die, wanneer je er op slaat met een steen, een geluid geeft dat km verderop nog te horen is. Volgens deze man had ik een lieve man, hij hielp me goed met klimmen en klauteren, daar was ik het wel mee eens ;)! We hebben heerlijk onder de watervallen gestaan en we hebben veel natuurschoon gezien!! Wat prachtig allemaal, echt knap als Je dat gemaakt hebt ;)!
's Avonds in die hangmatten was een hele belevenis! Met 12 man in een soort hangmattenhut. Eerst hebben we lekker samen in een hangmat gelegen, maar later toch maar apart, was toch wel beetje krapjes om te slapen. We pakten ons helemaal in tegen de kou 's nachts en de beestjes, soort michelen-mannetjes...:). De eerste nacht niet heel goed geslapen van de spanningen en het 's nachts naar de wc moeten in het pikkie donker zonder zaklamp en met uitgeschakelde stroom...gelukkig geen spin of beestje (kunnen) (ge)zien in de toiletpot ;). 's Ochtends werden we gewekt door het gebrul van de apen in het bos. Het gebrul leek van 100 oerangoetangs, maar het waren misschien 10 tot 20 'baboens' (kleine aapjes) bij elkaar, die kunnen brullen joh... dat doen ze om de vrouwtjes te lokken en vervolgens hun territorium af te bakenen.
We hebben verder twee vogelspinnen gezien! Een zwarte in een ananasplant en een bruine/creme zat gewoon twee meter van ons hangmattenkamp af op een rotsje, heel prettig haha. Wel gaaf om een keer te zien! Gelukkig zaten ze lekker rustig, dus weinig kans dat die in de toiletpot heeft gezeten toen ik die nacht daarvoor naar de wc moest. Die tweede nacht ben ik niet geweest... :) Opeens kon ik het goed ophouden. We hebben heerlijk ontbijt en diner gehad bij het restaurantje op de berg en we hebben de laatste dag nog de brullende aapjes gezien! Echt heel leuk om te zien hoe deze aapjes in het wild leven en lekker aan het luieren, springen en spelen zijn! Wij bekeken niet alleen hen, ook zij bekeken ons haha. "Het zijn drie mensen, nee het zijn er toch vier, nu lopen ze daar, nu daar." hihi.
Donderdagavond kwamen we na drie geslaagde dagen om 19.00uur thuis. We hebben gebaad en gegeten en een beetje gerust, om vervolgens door te kunnen naar de zoukles die Sharivan en Eva donderdags geven. Dit was leuk om te zien, we hebben maar niet meegedaan, we waren erg moe! We zijn nog wel naar Bounounounous gegaan, zodat Robb deze salsaavond ook beleefd had! We hebben nog een beetje gedanst, maar zijn maar niet tot het eind gebleven, we konden niet meer! haha. Heeeeerlijk geslapen die nacht.
We gingen er vrijdags optijd uit, want dit was de laatste, volledige dag al weer. We hebben eerst een beetje was gedaan, want bijna alles was vies door Brownsberg en vervolgens zijn we naar de stad gelopen. We zijn door de straat gelopen waar je je echt in het buitenland voelt, ontzettend druk! We zijn in die zelfde straat door de 'Centrale Markt' gelopen (de grootste van de wereld). Groooot was hij! Ik was er ook nog niet geweest. Je kunt er vanalles kopen en ook hier is het druk!
We zijn verder gelopen naar 'Fort Zeelandia', een museum over de geschiedenis van Suriname. Dit was erg interessant en leuk! Ook heeft Robbert daarna de Palmentuin gezien. Toen we uit Fort Zeelandia liepen zagen we nog een aapje in de bomen ook! Om een aapje te zien in de buurt van de Palmentuin moet je wel erg veel geluk hebben! (ik denk dat we onbewust nog op de bomen letten door de dag er voor).
Die middag heeft Eva ons meegenomen, om Robb ook de 'armoede' van het land te laten zien. We zijn op bezoek geweest bij een blinde mevrouw (we dachten op bezoek te gaan bij een blind stel...maar vorig jaar is haar man van haar weggenomen door zijn familie...). Het was een super lieve vrouw (weer) en we waren van harte welkom. Ook haar huisje is ongelofelijk, weer werd er benadrukt hoe goed wij het wel niet hebben en hoe dankbaar we mogen zijn voor wat we hebben! Ook een vrouw als dit kan onze hulp (=lekkers=geld) hard gebruiken!
Toen we terug waren bij het huisje belde eerst William! Hij was jarig die dag! Hij vond dat wij er wel bij hoorde op z'n feestje, dus wilde ons ff spreken! Dat was erg leuk! En een uurtje later belde Opa de Kok ook nog! Dus helemaal een leuke avond met allemaal bekende stemmen!
's Avonds zijn we met Sharivan en Eva uiteten geweest bij het 'Pannenkoekenhuis', om hen te bedanken voor de goede zorgen! :) Na de pannenkoeken hebben we Robb nog 'On the Run' laten zien en gechilled in de auto met ijskoffie en fris ;)
Zaterdag brak dan echt de laatste dag aan! We hebben wat souvenirs gekocht, Popeyes nog laten zien aan Robb ;) (Surinaamse McD) en bij het huisje nog even gerelaxed en koffer ingepakt... helaas, de week was alweer voorbij! Maar het was echt top! Super gehad!

Volgende keer zal ik weer wat Surinaamse woordjes geven! ;) M'n Internettijd is op :)

Tot de volgende keer!!!!

Bigi brasa bosi,

Marielle

• 25 Februari 2007 - 19:53

Humph:

Wat goed om te horen dat jullie het fijn gehad hebben samen (had niet anders verwacht) en wat hebben jullie een hoop gedaan! Kijk alweer uit naar de foto's van alle avonturen en belevenissen..!!
    Hou je goed Mariëlle, doe gek en heeeeeeeeeel veeeeeeeel plezier!!!
    XX Humphrey

• 25 Februari 2007 - 20:31

Marion Peursum:

Hee marielle
    Wat een belevenis om daar te zijn! En super gaaf dat je even met Rob hebt kunnen genieten van die belevenis!!
    Nou meid nog heel veel succes daar!!
    Liefs Marion

• 25 Februari 2007 - 21:21

Ben:

Hoi Marielle
    Leuk om je op deze wijze te volgen en te horen dat je het naar je zin hebt. We houden Robbert hier wel een beetje in de gaten......
    Gr
    Ben

• 25 Februari 2007 - 22:36

Bram:

Hey Jel,

Leuk om weer een verhaal van je te lezen!!! Heb net de mondelinge versie van Robbert gehoord. Gelukkig hebben jullie het samen geweldig naar je zin gehad!! Had ook niks anders verwacht. Heel veel plezier en succes nog, en we houden hier Robbert wel voor je in de gaten hoor!!
    Take Care en spreek je snel.

gr Bram

• 26 Februari 2007 - 07:01

Mo & Gijs:

Hey Jeltje,

Hoop dat alles goed gaat.
    Las net je verhaal van wat je allemaal hebt gedaan met Robbert. Het klinkt allemaal supergaaf in de oren. Hou je taai.
    x Mo

• 26 Februari 2007 - 10:56

Sabine:

hey super goed om te weten dat jullie het leuk hebben gehad! echt super! jammer idd dat het weer voorbij is, maar hopelijk beleef je nog een hoop leuke avonturen! ik lees het graag! heel veel plezier!
    dikke knuffel sabine en ivo

• 26 Februari 2007 - 11:56

Annemieke:

Hey wijfie!
    Wat gaaf en wat mooi om dit alles te lezen en de foto's te bekijken. Wat leuk dat jullie samen een fantastische week hebben gehad!
    Succes! Groetjes Annemieke

• 26 Februari 2007 - 16:12

Je Ventje:

Dag schat. Ik vond het ook zekerweten de moeite waard! Supergaaf om allemaal zo mee te kunnen maken! Je hebt echt alles verteld, en zelfs al ben ik er geweest vond ik het leuk om te lezen!

Bigi Brasa Bosi

• 26 Februari 2007 - 18:30

Johan,an Ja En Kids:

Hoi Marielle, fijn om te lezen dat je zo'n fijne en super tijd hebt gehad met Robbert, kan ook niet anders ! en wat gaat een week dan snel he !
    Hou je haaks daar, en heel veel succes en plezier nog daar de komende tijd, maak er wat van.
    Liefs Johan en Anja Kus van de kids.

• 26 Februari 2007 - 22:19

Maja:

Echt super dat je het zo naar je zin hebt. Ziet er allemaal erg goed uit hoor! Misschien toch tikje jaloers.
    Veel plezier nog.

Kus

• 27 Februari 2007 - 09:45

Juud:

Hey,
    Leuk om te lezen dat jullie samen zoveel plezier hebben gehad. Nu dan weer alleen, maar ik twijfel er niet aan dat je het nu ook naar je zin hebt. Geniet er nog even van (het is zo voorbij) dikke kus Ar en Juud

• 27 Februari 2007 - 11:39

Saskia:

Hey,

Fijn om te lezen dat jullie het zo leuk hebben gehad. Logisch dat je hem mist, maar alle ervaring die je nu opdoet is alleen maar meegenomen.
    Geniet er van!

Doei

• 27 Februari 2007 - 12:08

Janni:

hoi mel,

wat tof allemaal! En wat beschrijf je het leuk. Fijn om te lezen hoor, en ik ben heeeel erg trots op jullie. Zet hem op!

Dikke kus van je zus

• 27 Februari 2007 - 20:45

Mama Mieke:

Hoi Mariëlle geweldig om jullie story(ben net naar Engelse les geweest) te lezen,wat een leuk verhaal,fijn dat jullie het zo naar jullie zin gehad hebben,morgen komt Malissa,weer iets bekends,leuk hoor doe aan alle bekende de groeten en tot schrijfs Mama Mieke

• 27 Februari 2007 - 22:21

Hans:

Lieve Mariëlle, Goed om alles nog eens na te lezen. Robbert heeft veel verteld, maar de foto's en jouw verhaal ondersteunen zijn verhaal. Robbert gaf al aan dat hij later nog wel eens met jou terug zou willen naar Suriname. Nog even wachten en dan zijn je ouders er al weer.Een hele plezierige verjaardag aanstaande zondag. We denken aan je.
    Groetjes en x-jes Hans

• 03 Maart 2007 - 08:24

Marina:

Lieve Mariëlle
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Leuk dat we je zo kunnen volgen via internet!!! Heel fijne dag, en we denken aan je!!!
    Knuffel van ons!!!

• 03 Maart 2007 - 11:04

Ineke En Piet:

Hallo Marielle van harte met je verjaardag a,s zondag, het zal vreemd zijn zonder al je familieleden die anders op die dag allemaal present zijn.
    Maar met die mensen die er wel zijn kan je het ook gezellig maken, Een fijne dag toegewenst en succes met de rest van je stage.

• 04 Maart 2007 - 19:58

Marit En Koos:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Ik heb ook een mail gestuurd, maar weet niet of je die leest?! :)

Weer een heel leuk verhaal trouwens, echt leuk dat je deze ervaring met Robbert hebt kunnen delen!
    Geniet er van!
    xx marit en koos

• 07 Maart 2007 - 18:13

Armand En Juul:

Hoi Marielle, wat een leuke site en wat een gezellig NL stel in Brownsberg!(haha)
    Heel veel plezier nog tijdens je verblijf en de foto's komen er aan! Groetjes, ook aan Robbert, Armand en Juul